Predstečajni postupak provodi se radi uređivanja pravnog položaja dužnika i njegova odnosa prema vjerovnicima, sprječavanja nesposobnosti plaćanja i održavanja njegove djelatnosti (čl. 2. st. 1. Stečajnog zakona). Što se događa s koncesijom kada je predstečajni dužnik koncesionar luke posebne namjene – brodogradilišne luke koji ima dospjele, a neplaćene koncesijske naknade za gospodarsko korištenje pomorskog dobra? U konkretnom primjeru analizira se predstečajni postupak nad dužnikom Brodograđevna industrija Split d.d. iz Zagreba koji se provodi na Trgovačkom sudu u Zagrebu.
Predstečajni postupak nad tvrtkom Brodograđevna industrija Split, d.d. iz Zagreba otvoren je 19. svibnja 2025. na Trgovačkom sudu u Zagrebu, pod posl. br. St-1035/2025. Sud je uvažio dužnikov prijedlog dostavljen 9. svibnja 2025. iz kojeg proizlazi da je prijeteća nesposobnost za plaćanje predstečajni razlog i to „(…) zbog činjenice utjecaja više sile uslijed ratnog stanja u Ukrajini te gospodarskih i ekonomskih sankcija određenih Rusiji.“ Važno je istaknuti da je u trenutku otvaranja predstečajnog postupka, predstečajni dužnik bio i koncesionar luke posebne namjene – brodogradilišne luke u Splitu.
U ovom se članku analizira kako predstečajni postupak otvoren nad dužnikom utječe na koncesiju na pomorskom dobru za obavljanje gospodarskih djelatnosti koju mu je dodijelila Vlada Republike Hrvatske.
2. Pojmovna razgraničenjaPostupak predstečajne nagodbe dio je Zakona o financijskom poslovanju i predstečajnoj nagodbi, dok je predstečajni postupak dio Stečajnog zakona. Razlikuju se također i u odnosu na ciljeve postupka, osobu dužnika, razloge za otvaranje postupka, načelo dobrovoljnosti (potrebne većine o planu restrukturiranja) te druge odredbe.
Postupak predstečajne nagodbe može se provesti nad pravnom osobom i nad dužnikom pojedincem (trgovac pojedinac i obrtnik), dok se predstečajni postupak može provesti nad pravnom osobom i nad imovinom dužnika pojedinca (fizička osoba koja je obveznik poreza na dohodak prema Zakonu o porezu na dohodak i fizička osoba koja je obveznik poreza na dobit prema Zakonu o porezu na dobit). Postupak predstečajne nagodbe provodi se s ciljem da se: 1. dužniku koji je postao nelikvidan i/ili insolventan omogući financijsko restrukturiranje na temelju kojega će postati likvidan i solventan, 2. vjerovnicima omoguće povoljniji uvjeti namirenja njihovih tražbina od uvjeta koje bi vjerovnik ostvario da je protiv dužnika pokrenut stečajni postupak. S druge strane predstečajni postupak provodi se radi uređivanja pravnog položaja dužnika i njegova odnosa prema vjerovnicima, sprječavanja nesposobnosti plaćanja i održavanja njegove djelatnosti. Postupak predstečajne nagodbe provodi se zbog nelikvidnosti te insolventnosti (nesposobnost za plaćanje ili prezaduženost) poduzetnika, dok se predstečajni postupak može otvoriti ako sud utvrdi postojanje prijeteće nesposobnosti za plaćanje.
Plan financijskog i operativnog restrukturiranja u postupku predstečajne nagodbe je najvažniji financijski dokument koji sastavlja dužnik, a moraju ga prihvatiti vjerovnici potrebnom većinom1, dok je plan restrukturiranja u predstečajnom postupku najvažniji dokument koji sastavlja dužnik, a moraju ga prihvatiti vjerovnici s drugačijom potrebom većinom.2
U praksi se često miješaju i instituti predstečajni postupak i stečajni postupak. Najznačajnija razlika između predstečajnog i stečajnog postupka je u njihovim ciljevima. Cilj predstečajnog postupka već smo naveli, a stečajni postupak se provodi pak radi skupnog namirenja vjerovnika stečajnog dužnika unovčenjem njegove imovine i podjele prikupljenih sredstava vjerovnicima (čl. 2. st. 2. Stečajnog zakona3). Radi se o likvidacijskom stečajnom postupku kada nakon zaključenja stečaja, dužnik prestaje postojati i briše se iz odgovarajućih registara.
3. Koncesija za gospodarsko korištenje pomorskog dobra u luci posebne namjene – brodogradilišnoj luciDavatelj koncesije može jednostrano odlukom raskinuti ugovor o koncesiji iz razloga koji su takstativno nabrojani u čl.73. ZoK-a. Jedan od razloga za jednostrani raskid ugovora je kada koncesionar nije platio naknadu za koncesiju više od dva puta uzastopno ili općenito neuredno plaća naknadu za koncesiju. Što se tiče prestanka koncesije u slučajevima određenim posebnim propisom kao razloga za prestanak koncesije, SZ nije propisao da koncesija na pomorskom dobru prestaje samim otvaranjem predstečajnog ili stečajnog postupka.
Pojmovi brodogradilište i brodogradilišna luka nisu istoznačice. Prema čl. 138. ZPDML-a brodogradilišna luka je luka koja je namjenjena obavljanju djelatnosti koje su u funkciji gradnje, popravka i održavanja pomorskih objekata, a koncesija za gospodarsko korištenje brodogradilišne luke može se dati samo gospodarskim subjektima koji su registrirani za obavljanje gradnje i/ili popravka i/ili održavanja pomorskih objekata.6 Argumentum a contrario, brodogradilišna luka nije u sustavu pomorskog dobra kada se u njoj ne obavljaju djelatnosti koje nisu u funkciji gradnje, popravka i održavanja pomorskih objekata. To znači da je brodogradilište širi pojam od brodograđevne luke jer pored zemljišta i objekata koji predstavljaju „brodogradilišnu luku“ obuhvaća i područje koje nije u neposrednoj vezi s morem pa nije pomorsko dobro. Nadalje, ako gospodarski subjekt nije registriran za obavljanje gradnje i/ili oporavka i/ili održavanja pomorskih objekata, tada po sili ZPDML-a ne može biti koncesionar za gospodarsko korištenje brodogradilišne luke.
4. Analiza odluka koje je donijela Vlada Republike Hrvatske u svezi s brodograđevnom industrijom Split, a na temelju kojih su zaključeni ugovori o koncesiji
U predstečajnom postupku nad dužnikom Brodograđevna industrija Split d. d. iz Zagreba, vjerovnik MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE (dalje: MMPI), Prisavlje 14, Zagreb prijavilo je svoju tražbinu ovom dužniku, a na ime neplaćene koncesijske naknade u iznosu od 2.067.764,35 eura, od čega je priznat iznos od 2.035.990,15 eura, a osporen iznos od 31.684,20 eura. Iz spisa je vidljivo da MMPI za svoju tražbinu nema ovršnu ispravu, a niti ima razlučno pravo na imovini dužnika, pa je „obični“ vjerovnik. Prijavom tražbine MMPI je formalnopravno postao vjerovnik ovog predstečajnog postupka, kao i svi drugi vjerovnici koji su u roku prijavili svoju tražbinu prema ovom dužniku.
Vezano za predstečajnog dužnika Brodograđevnu industriju Split d.d. iz Zagreba (dalje: Ovlaštenik koncesije), Vlada Republike Hrvatske (dalje: Davatelj koncesije) je donijela ukupno 6 odluka u 20-ak godina, dok je MMPI s njime zaključio ugovor s dva dodatka tom ugovoru.
Redoslijed odluka Davatelja koncesije:
Nakon toga, između Davatelja koncesije i Ovlaštenika koncesije zaključeni su: Ugovor o koncesiji pomorskog dobra u svrhu gospodarskog korištenja luke posebne namjene – brodogradilišta Split dana 19. travnja 2000., Dodatak br. 1. Ugovoru o koncesiji pomorskog dobra u svrhu gospodarskog korištenja luke posebne namjene – brodogradilišta Split dana 11. veljače 2011., Dodatak br. 2. Ugovoru o koncesiji pomorskog dobra u svrhu gospodarskog korištenja luke posebne namjene – brodogradilišta Split dana 3. siječnja 2019.
Uvidom u Pregled uplata i dugovanja iz Registra koncesija (7. srpnja 2025.) proizlaze sljedeći zaključci: 1) od 3. lipnja 2000. do 30. travnja 2020. Ovlaštenik koncesije uredno je plaćao utvrđenu obvezu, 2) prvo veliko zakašnjenje u plaćanju utvrđene obveze evidentirano je 30. travnja 2021. u ukupnom iznosu od 432.744,16 eura (utvrđena obveza + iznos obračunate kamate), 3) velika zakašnjenja u plaćanju utvrđenih obveza trajala su od 30. travnja 2021. do 30. travnja 2025., odnosno do dana otvaranja stečajnog postupka nad ovim predstečajnim dužnikom.
Prema tome, Davatelj koncesije je dulje od 4 kalendarske godine ostvarivao pravo na jednostrani raskid ugovora koncesiji zbog toga što Ovlaštenik koncesije nije platio naknadu za koncesiju više od dva puta uzastopno ili je općenito neuredno plaćao naknadu za koncesiju.
5. Privremeno gospodarsko korištenje pomorskog dobraTo znači da Vlada Republike Hrvatske može, pozivom na čl. 75. ZPDML-a, kada za to postoji opravdani razlog, donijeti odluku o davanju na privremeno gospodarsko korištenje lučkog područja luke posebne namjene lučkoj upravi, i to najdulje na rok do jedne godine.
Zašto Vlada Republike Hrvatske nije iskoristila ovu opciju i za luku posebne namjene – brodograđevnu luku u Splitu? Za pretpostaviti je da je hrvatska Vlada znala da u rukama drži ubojito pravno oružje ali ga nije mogla upotrijebiti jer je nad Ovlaštenikom koncesije te luke pokrenut predstečajni postupak po SZ-u. Osim toga, u konkretnom slučaju nije postojao niti jedan opravdani razlog za upotrebu ove izvanredne mjere: a) nije dovršen postupak dodjele nove koncesije, b) dosadašnji koncesionar je umro ili prestao postojati, c) istekao je rok koncesije, d) luka se nezakonito koristi.
6. Izuzimanje nekretnine koja je u pravnom režimu pomorskog dobraIzuzimanje nekretnine koja je u pravnom režimu pomorskog dobra postoji u hrvatskoj pomorskopravnoj povijesti već gotovo jedno stoljeće. Naime, prema § 3 Uredbe sa zakonskom snagom o pomorskom javnom dobru12, nitko ne može steći državinu, vlasništvo ili druga stvarna prava na pomorskom javnom dobru, osim ako Ministarstvo saobraćaja, po saslušanju nadležne Kr. banske uprave kao i drugih eventualno zainteresiranih vlasti donese odluku, da se s odnosnog pomorskog javnog dobra skida ovo njegovo obilježje i odrede uvjeti stjecanja vlasništva ili drugih stvarnih prava na odnosnu površinu. (istaknuo autor).
U ZPDML-u se nalazi nekoliko odredbi koje se tiču izuzimanja nekretnine koja je u pravnom režimu pomorskog dobra (čl. 25., čl. 209.). Nesporno je da dio nekretnine koji se izuzima iz režima pomorskog dobra postaje vlasništvo Republike Hrvatske. Logično je da u slučaju mijenjanja granica pomorskog dobra treba promijeniti dokumente prostornog uređenja te da ovlašteniku koncesije treba sukladno površini izuzete nekretnine umanjiti stalni i promjenjivi dio koncesijske naknade za gospodarsko korištenje pomorskog dobra. S obzirom na to da se granica pomorskog dobra sužava, a ne proširuje ne mogu se primijeniti odredbe o izvlaštenju.
Naprijed navedena pravila primjenjuju se i na postojećeg Ovlaštenika koncesije.
7. Zaključak
dr. sc. Ante Vuković, znanstveni suradnik u polju prava
^ 1 Prema čl. 63. ZFPPN-a, vjerovnici se u svrhu odlučivanja o planu financijskog restrukturiranja dijele na tri grupe od kojih jednu čine tijela javne uprave i trgovačka društva u većinskom državnom vlasništvu, drugu financijske institucije, a treću ostali vjerovnici. Plan financijskog restrukturiranja smatra se prihvaćenim ako za njega glasuju vjerovnici čije tražbine prelaze polovinu vrijednosti utvrđenih tražbina za svaku grupu vjerovnika ili ako za njega glasuju vjerovnici čije tražbine prelaze 2/3 vrijednosti svih utvrđenih tražbina. Smatrat će se da su protiv plana financijskog restrukturiranja oni vjerovnici koji imaju pravo glasa, a nisu glasavali.
^ 2 Smatrat će se da su vjerovnici prihvatili plan restrukturiranja ako je za njega glasovala većina svih vjerovnika i ako u svakoj skupini zbroj tražbina vjerovnika koji su glasovali za plan dvostruko prelazi zbroj tražbina vjerovnika koji su glasovali protiv prihvaćanja plana (čl. 59. st. 2. SZ-a), Potvrđeni predstečajni sporazum ima pravni učinak i prema vjerovnicima koji nisu sudjelovali u postupku i prema vjerovnicima koji su sudjelovali u postupku, a njihove se osporene tražbine naknadno utvrde (čl. 62. st. 1. SZ-a).
^ 3 “Narodne novine“, br. 71/15., 104/17., 36/22., 27/24., - dalje: SZ.
^ 4 “Narodne novine“, br. 69/17., 107/20. – dalje: ZoK.
^ 5 “Narodne novine“, br. 83/23.- dalje: ZPDML.
^ 6 Pomorski objekt jest objekt namjenjen za plovidbu morem (plovni objekt), ili objekt stalno privezen ili usidren na moru (plutajući objekt), odnosno objekt u potpunosti ili djelomično ukopan u morsko dno ili položen na morsko dno (nepomični odobalni objekt) (čl. 5. t. 31. Pomorskog zakonika, „Narodne novine“, br. 181/04., 76/07., 146/08., 61/11., 56/13., 26/15., 17/19.).
^ 7 “Narodne novine“, br. 9/2000.
^ 8 “Narodne novine“, br. 72/2007.
^ 9 “Narodne novine“, br. 81/07.
^ 10 “Narodne novine“, br. 19/11.
^ 11 “Narodne novine“, br.109/18.
^ 12 Službene novine Kraljevine Jugoslavije, br.104-XXXIII od 10. svibnja 1939.