Digitalizacija i umjetna inteligencija sve snažnije prodiru u gotovo sve aspekte društvenog života, pa tako i u svijet rada. Jedan od trendova koji izaziva sve više pažnje jest algoritamsko upravljanje radom. Radi se o sustavima koji koriste algoritme i umjetnu inteligenciju za nadzor, usmjeravanje i procjenu rada zaposlenika. U ovome članku daje se analiza kako algoritmi mijenjaju radne odnose – donoseći i koristi i izazove – te na koji način Europska unija (i RH kao članica) nastoji uspostaviti ravnotežu između tehnološkog napretka i zaštite prava radnika.
2. Pravni okvir Europske unije
Direktiva (EU) 2024/2831 Europskog parlamenta i Vijeća od 23. listopada 2024. o poboljšanju radnih uvjeta u radu putem platforme (u daljnjem tekstu: Direktiva) predstavlja temeljni dokument u reguliranju algoritamskog upravljanja radnicima na digitalnim platformama. Svrha Direktive jest osigurati bolje radne uvjete i zaštitu osobnih podataka osoba koje obavljaju rad putem digitalnih radnih platformi unutar EU.5
Direktiva sadrži niz ključnih odredbi kojima se reguliraju automatizirani sustavi:
Direktiva je stupila na snagu 1. prosinca 2024., a države članice dužne su uskladiti nacionalno zakonodavstvo s njezinim odredbama do 2. prosinca 2026. godine.
Osim Direktive, treba istaknuti i Opću uredbu o zaštiti osobnih podataka (dalje u tekstu: Opća uredba).6 Članci 13., 14. i 15. obvezuju voditelje obrade da ispitanicima pruže informacije o obradi osobnih podataka, uključujući postojanje automatiziranog odlučivanja, svrhu, podatke i logiku obrade te moguće posljedice. Članak 22. jamči pravo da osoba ne bude podložna odluci utemeljenoj isključivo na automatiziranoj obradi, osim ako za to postoji zakonska osnova, privola ili nužnost za izvršenje ugovora, uz obvezne zaštitne mjere poput ljudske intervencije, prava na očitovanje i mogućnosti osporavanja odluke, a posebne kategorije podataka mogu se koristiti samo pod strogo propisanim uvjetima.
Treći postojeći važan instrument je Akt o umjetnoj inteligenciji (Uredba (EU) 2024/1689)7. Iako ne uređuje izravno radne odnose, algoritamsko upravljanje radnicima klasificira kao visokorizični sustav umjetne inteligencije (Prilog III.), što podrazumijeva obveze poput procjene rizika, osiguravanja transparentnosti, ljudskog nadzora i sl. Akt također zabranjuje sustave UI koji manipuliraju ponašanjem radnika ili provode pretjerani nadzor, čime se štiti fizičko i mentalno zdravlje te dostojanstvo na radu.
Akt o umjetnoj inteligenciji nadopunjuje Opću uredbu i Direktivu, stvarajući početan regulatorni okvir za odgovornu uporabu algoritama u radnom okruženju.
3. Pravni okvir Republike Hrvatske
Glava IV.a Zakona o radu8 (dalje u tekstu: ZOR) koja je stupila na snagu 01.01.2024. uređuje rad putem digitalnih radnih platformi. U okviru te glave, uređene su određene pojedinosti upotrebe automatiziranog sustava upravljanja u organizaciji platformskog rada.
Prema članku 221.g ZOR-a, poslodavac koji koristi algoritamski sustav upravljanja dužan je:
Sljedeći članak9 propisuje i obvezu procjene rizika rada putem digitalnih platformi, uz izričitu zabranu pretjeranog intenziteta rada koji bi mogao štetiti fizičkom ili mentalnom zdravlju radnika. Ako radnik smatra da mu je na taj način narušeno pravo na sigurnost ili zdravlje, ima pravo zatražiti zaštitu ili preispitivanje konkretne mjere ili odluke. ZOR također jasno regulira obvezu ljudskog nadzora nad automatiziranim sustavima upravljanja. Radnik koji smatra da mu je u takvom sustavu povrijeđeno neko pravo iz radnog odnosa, ima pravo zatražiti pisano obrazloženje, zaštitu i preispitivanje donesene odluke.10 Člankom 221.j propisuje se i zaštita privatnosti radnika – digitalna platforma ne smije obrađivati podatke o privatnim razgovorima, emocionalnom stanju ili zdravstvenom stanju radnika, osobito izvan radnog vremena, osim ako to nije izričito dopušteno zakonom.
4. Zaključak
Zaključno, algoritamsko upravljanje radom otvara novu fazu transformacije radnih odnosa. Nesumnjivo je da takva tehnologija može doprinijeti većoj efikasnosti i produktivnosti odnosno omogućiti radnicima da se usmjere samo na aspekte posla koji zahtijevaju ljudsku prosudbu i interakciju. No, u isto vrijeme, nove tehnologije otvaraju i niz pravnih i etičkih pitanja koja se odnose na transparentnost i ljudska prava. Automatizirano odlučivanje bez ljudske kontrole, narušavanje privatnosti, povećani intenzitet rada i smanjena transparentnost samo su neki od rizika koji mogu utjecati na dostojanstvo, sigurnost i zdravlje radnika. Europska unija prepoznala je te izazove te je kroz nekoliko zakonodavnih akata – spomenute Direktive, Opće uredbe i Akta o umjetnoj inteligenciji – postavila temeljne standarde za odgovornu i pravednu primjenu algoritamskih sustava. Hrvatsko zakonodavstvo, kroz novije odredbe ZOR-a, također prati europske trendove, naglašavajući važnost ljudskog nadzora, transparentnosti i zaštite privatnosti.
Iako su ovi propisi važan korak prema zaštiti prava radnika u digitaliziranom okruženju, regulatorni okvir i dalje je u razvoju. Potrebno je nastaviti pratiti tehnološki napredak, jačati mehanizme nadzora i osigurati dosljednu provedbu u svim vrstama poslova kako bi se postigla (i održala) ravnoteža između inovacija i temeljnih prava radnika.
Ana Grudić, univ. mag. iur.
^ 1 https://www.researchgate.net/profile/Armin-Beverungen/publication/352508606_Remote_Control_Algorithmic_Management_of_Circulation_at_Amazon/links/60cc5621a6fdcc01d47ef4b2/Remote-Control-Algorithmic-Management-of-Circulation-at-Amazon.pdf?__cf_chl_tk=YnrvEGQMX4h.6CmeLkXAkEq1ZTBhdz1nq.je6e3rn0s-1749194529-1.0.1.1-GGobluHZCTI270Xv8E1smZG0VJfpqb0H7AmoXpYucKY
^ 2 https://www.forbes.com/sites/bhaktimirchandani/2024/10/01/the-human-cost-of-efficiency-and-why-it-should-matter-to-all-investors/
^ 3 A. Benlian et al.: Algorithmic Management, Bus Inf Syst Eng 64(6):825–839 (2022)
^ 4 Jasper Dalman, 19-godišnji dostavljač Foodpande s Filipina, tragično je poginuo 2023. godine u prometnoj nesreći tokom obavljanja radnih zadataka. Njegova smrt postala je simbol opasnosti i nesigurnih uvjeta u kojima svakodnevno rade platformski radnici.
^ 5 U radu je prikazan sažet pregled Direktive s naglaskom na članke relevantne za obrađenu temu, dok se za detaljnije informacije upućuje na cjeloviti tekst Direktive.
^ 6 Uredba (EU) 2016/679 Europskog parlamenta i Vijeća od 27. travnja 2016. o zaštiti pojedinaca u vezi s obradom osobnih podataka i o slobodnom kretanju takvih podataka te o stavljanju izvan snage Direktive 95/46/EZ
^ 7 https://www.iusinfo.hr/EU-zakonodavstvo/EU721S3C32024R1689
^ 8 Zakon o radu ("Narodne novine" br. 93/14., 127/17., 98/19., 151/22., 64/23.)