Sudski registar je javna knjiga koju vodi trgovački sud i koja sadrži podatke o subjektima za koje je upis u registar propisan samim zakonom, a to su primjerice; trgovačka društva, bez obzira radi li se o društvu s ograničenom odgovornošću, jednostavnom društvu s ograničenom odgovornošću, dioničkom društvu, komanditnom društvu ili pak o ustanovama, zadrugama, inozemnim podružnicama i ostalima. Opće poznato je da je sudski registar bio prva javna knjiga u Republici Hrvatskoj koja se u elektroničkom obliku počela voditi prije 30 godina. U funkciji je na trgovačkim sudovima od 17. ožujka 1995. godine i nužna je bila njegova digitalizacija.
Shodno tome donesene su najnovije izmjene Pravilnika o načinu upisa u sudski registar („Narodne novine“ br. 121/2019., 2/2023., 56/2025.) koje su na snazi od 1. travnja 2025. (dio odredbi primjenjuje se od 1. lipnja 2026.) i prilagođene su trenutnoj digitalizaciji pravosuđa.
Kada se govori o digitalizaciji pravosuđa bitno je naglasiti da je 16. lipnja 2025. predstavljena nova mrežna stranica sudskog registra, što je još jedan korak naprijed ka digitalizaciji pravosuđa i svakako jedan od važnijih prioriteta Ministarstva pravosuđa, uprave i digitalne transformacije, a sve naravno uz pomoć državne informacijske infrastrukture kao i interoperativnih rješenja.
Glavni cilj nove mrežne stranice sudskog registra je da se pojednostavi sam upis u sudski registar te da se olakša poduzetnicima, odnosno gospodarstvenicima način podnošenja prijava za upis i sam pristup sudskom registru.
U sudskom registru u 2024. godini ima upisnih 182.199 poslovnih subjekata, dok je u 2024. godini bilo 1.620.042 pregleda izvadaka na stranici sudskog registra i 3448 objava subjekata upisa na samoj stranici.
Glavna razlika između dosadašnje mrežne stranice sudskog registra i nove stranice očituje se u tome što je dosadašnja stranica samo omogućavala pregled subjekata koji su upisani u sudski registar i pregled samih objava, dok nova mrežna stranica sudskog registra uvodi i eUsluge za upis promjena. Do ovakvih promjena je došlo nakon punih dvadeset godina korištenja stare stranice sudskog registra. Nova mrežna stranica sudskog registra je dorađena kako vizualno, tako i sadržajno, a sve u skladu s promjenama koje se uvode u postupku upisa u sudski registar, a tiču se digitalizacije sudskog registra. Također su na stranici dostupne poveznice za eUsluge. Uvođenjem novih nadogradnji na mrežnu stranicu sudskog registra, sama aplikacija sudskog registra može zaprimati prijave za upis promjena iz dva dodatna elektronička izvora, putem eUsluge sudskog registra i servisa e-Notar. Putem eUsluge sudskog registra stranke mogu podnijeti četiri jednostavne vrste promjena koje će podnositi samostalno, bez javnog bilježnika, a te promjene su:
1. promjena poslovne adrese unutar sjedišta
2. prijava ili promjena adrese elektroničke pošte
3. prijava kojom se dostavljaju osobni podaci o predsjedniku i članovima nadzornog odbora
4. prijava kojom se dostavljaju podaci o naknadno uplaćenim ulozima i uplatama.
Podnositelju prijave, odnosno korisniku za samu prijavu u sustav i potpisivanje kvalificiranim elektroničkim potpisom bit će potrebna vjerodajnica visoke razine sigurnosti, kao i kvalificirani elektronički potpis. Prijavu podnosi isključivo zakonski zastupnik subjekta, a elektronički potpisuje podnositelj i ostali zakonski zastupnici subjekta.
Putem servisa e-Notar omogućeno je podnošenje prijave upisa promjena koje podnose javni bilježnici digitalnim kanalom u ime stranke, što je trenutno dostupno samo na Trgovačkom sudu u Varaždinu, ali pretpostavka je da će to biti omogućeno na preostalim trgovačkim sudovima do kraja 2025. godine. Zapravo novina je povezivanje sustava e-Notar, dakle sustava javnobilježničke komore, kojim su javni bilježnici već ranije bili povezani primjerice sa zemljišnoknjižnim postupcima, a od 1. travnja 2025. godine su povezani i sa sudskim registrom. Ono što je ključno jest činjenica da javni bilježnik i sama stranka više ne moraju dolaziti fizički na sud radi provođenja takvih upisa, jer se radi o elektroničkim ispravama koje se razmjenjuju između javnih bilježnika i suda tijekom cjelokupnog procesa upisa.
Uvođenjem ovih nadogradnji proces zaprimanja i obrade zahtjeva postaje složeniji, jer istovremeno može biti podneseno više zahtjeva za isti subjekt iz različitih izvora (digitalno i papirnato).
Osim upisa promjena, sam proces predaje podnesaka za objave subjekta upisa je u potpunosti digitaliziran putem eUsluge sudskog registra. Podnositelj formira, potpisuje i predaje objavu putem eUsluge sudskog registra. Za prijavu u sustav također je potrebna vjerodajnica značajne razine sigurnosti, kao i kvalificirani elektronički potpis. Objavu podnosi i potpisuje zakonski zastupnik subjekta ili osoba koju je zakonski zastupnik ovlastio putem usluge eOvlaštenja. Ova usluga omogućava centralizirano unošenje svih podataka potrebnih za predaju objave i pruža mogućnost elektroničkog potpisivanja. Podnesene isprave za objavu elektroničkim putem se dostavljaju sudu, tako da nije potrebno da podnositelj fizički odlazi u sud. Ako podnositelj ne može koristiti eUslugu za predaju objave, može sudu dostaviti u papirnatoj formi podnesak koji je sastavio za objavu i elektroničku kopiju teksta. Za digitalno podnesene zahtjeve upisa objava, tekst objave i svi ostali podaci će se automatski popuniti nakon što korisnik dva puta klikne na označeni red objave na formi Pregled objava. Ako iz nekog razloga sud utvrdi da objava nije potpuna (primjerice, nije priložen adekvatan dokaz o uplati sudske pristojbe) objava se elektronički vraća stranci na doradu.
Kao što je već navedeno, mrežna stranica sudskog registra promijenjena je vizualno te će kao i do sada biti moguće pretraživanje subjekata po nazivu ili po OIB-u, međutim dodane su i nove funkcionalnosti stranice. Na samoj stranici postoji dio koji je nazvan „javni dio“ i on omogućuje pretragu subjekata kao i do sada, ali prema drugim kriterijima (npr. prema početnim slovima naziva tvrtke), dok dio koji je nazvan „ne javan“, ne znači zapravo da je nešto u tom dijelu tajno, već se radi o uslugama kojima će moći pristupiti samo zakonski zastupnici tih pravnih osoba i osobe koje na to ovlaste zakonski zastupnici.
Uvođenjem digitalizacije u samo pravosuđe, odnosno uvođenjem nove, i možemo to tako nazvati, modernizirane mrežne stranice sudskog registra, dolaze razni benefiti, kako za same stranke i poduzetnike, tako i za trgovačke sudove. Prednost je ta da stranke odnosno poduzetnici više neće morati dolaziti na sud radi predaje prijave za upis ili preuzimanja odluke suda, već će to sve moći obaviti elektroničkim putem. Također, troškovi za stranke će se smanjiti, s obzirom na to da se kod podnošenja elektroničkih prijava plaća samo polovica sudske pristojbe. Isto tako stranka odnosno poduzetnik će odmah dobiti obavijest o tome je li njegova prijava zaprimljena na sud i koji je trenutni status prijave.
Pilot projektom zamišljeno je da se putem sustava e-Notar, koji je spojen sa sustavom sudskog registra, podnosi prijava za upis u sam registar. Nakon što se taj upis provede, prijava za upis kao i svi njezini prilozi vidljivi su u digitalnoj zbirci isprava na stranici samog sudskog registra i na taj način je zapravo postignut i sam cilj, a to je uvođenje elektroničkog spisa. Na ovaj način do 13. lipnja 2025. godine uspješno je provedeno oko 25 prijava, i to na Trgovačkom sudu u Varaždinu, a tendencija je da će se u skorije vrijeme omogućiti korištenje ove usluge i na svih ostalih osam sudova u Republici Hrvatskoj. Sukladno tome, kako je i najavljeno, Trgovački sud u Osijeku započeo je sa zaprimanjem i obradom prijava od 1. srpnja 2025. godine. Kako bi sve ovo bilo potpuno, potreban je sam razvoj digitalne zbirke koja će zapravo omogućiti jednostavan dohvat isprava nekog od trgovačkih sudova, a sve bez fizičkog odlaska na sud ili dodatnog troška za stranke. Također u planu je i poboljšanje sustava sudskog registra radi uvođenja elektroničkog spisa. Dakle, radi se o sustavu u kojem se obrađuju spisi, a podaci koji su nastali u tom sustavu su vidljivi u javnom dijelu mrežne stranice sudskog registra. Bitno je istaknuti i da je elektronički spis bitan radi razmjene podataka sa drugim državama članicama, a sve u sklopu direktive o digitalizaciji koja je usvojena od strane Europskog parlamenta i od strane Vijeća Europske unije.
Zaključak
Digitalizacijom pravosuđa na način koji podrazumijeva smanjenje administracije, uštedu vremena, kako strankama tako i samim sudovima, kao i dostupnije eUsluge putem mrežne stranice sudskog registra, zatim mogućnost smanjenja troškova s obzirom na to da se prijava podnosi elektroničkim putem, stvaraju se preduvjeti za pozitivan razvoj poduzetničke klime u Republici Hrvatskoj. Iako je digitalizacijom postupak osnivanja trgovačkog društva uvelike bio olakšan zbog mogućnosti podnošenja prijave za upis elektroničkim putem, promjena podataka upisanih u sudski registar i dalje je zahtijevala odlazak stranke na sud, što se sada uvelike izmijenilo te se na ovaj način strankama odnosno poduzetnicima olakšao upis promjena u sudski registar. Ovo je jako bitan korak kako za trgovačke sudove, tako i za stranke odnosno poduzetnike u Republici Hrvatskoj.
Matea Orešković, mag. iur., sudska savjetnica Trgovačkog suda u Zagrebu
Popis literature: