SDP je na Zakon o prostornom uređenju podnio 250 amandmana, tražeći, stavak po stavak, brisanje svih članaka, odnosno cijelog Zakona. "Ne prihvaća se”, ponavljala je vladina predstavnica Magaš, državna tajnica u Ministarstvu graditeljstva, prostornog uređenja i državne imovine. Saborski zastupnici SDP-a ponavljali su, pak, jedan za drugim jedno te isto - predloženi 'zakon nije niz manjih problema koji se mogu zakrpati, nego je konstrukcijska pogreška cijelog sustava'. Kažu da se zakon "mora povući i pisati iz početka" i tvrde da i "struka" misli isto.
Zastupnici SDP-a ponavljali su i tvrdnje kako je riječ o rasprodaji zemlje, otimačini , pogodovanju krupnom kapitalu i privatnim investitorima, da se zaobilaze struka, građani i lokalne jedinice.„HDZ ovim zakonom šalje jasnu poruku investitorima, ako želite tuđu zemlju, mi vam širom otvaramo vrata, a SDP s amandmanima jasnu poruku građanima, ako vam pokušaju uzeti zemlju, mi ćemo biti vaš glas”, rekao je SDp-ov Mišel Jakšić.
„Ne vjeruj Bačiću ni kad zakone o prostornom uređenju donosi”, ustvrdila je Kristina Ikić Baniček, a Ivan Račan dodao da se katastrofa ne popravlja flasterom. „Dom, dvorište, polje, vinograd, otvara se mogućnost da se sve to uzme bez pristanka, rasprave i kontrole”, navela je Jasenka Auguštan-Pentek.
Povlačenje iz procedure zatražio je u stanci i Marin Živković iz Možemo!, čija stranka nije podnijela ni jedan amandman jer ga smatra "nepopravljivim", pa će zahtjev uputiti u formi zaključka. „Zakon ne razlikuje privatni i javni interes", rekao je Živković i ustvrdio kako će "posvuda neplanski nicati luksuzni stanovi, a ministar će reći da su u svrhu priuštivog stanovanja”. Povlačenje ili barem slanje u treće čitanje podržao je i Dalibor Paus (IDS) ocijenivši da je riječ o „prostornom uneređenju”. „Dodatno ćemo unerediti naš prostor, prostor će ostati trajno devastiran”, rekao je.
Prihvaćen amandman HDZ-a o probavljanju mišljenja Akademije arhitektonske umjetnosti i Hrvatske komore arhitekata
Od 50-ak amandmana na Zakon o prostornom uređenju o kojima se prijepodne očitovala, vladina predstavnica Magaš prihvatila je samo HDZ-ov, kojim se u zakon dodaje Akademija arhitektonske umjetnosti i znanosti Hrvatske i Hrvatska komora arhitekata, kao tijela čija će se mišljenja pribavljati i time osigurati aktivna uključenost struke u oblikovanju arhitektonske politike.
Na konačni tekst Zakona o gradnji, kojim se propisuju odredbe koje se odnose na izdavanje građevinskih i uporabnih dozvola za višestambene zgrade te za manje složene zgrade (obiteljske kuće), vladin predstavnik je također prihvatio samo amandman HDZ-a. Cilju mu je omogućiti izdavanje izmjena i dopuna građevinskih dozvola za zgrade koje se prema zakonu smatraju manje složenim zgradama, a prema odredbama ranijih zakona su bile svrstane u različite skupine. Tri amandmana koja je podnio Dubravko Bilić (NPS) na Zakon o gradnji nisu prošla.
Zastupnici nisu uspjeli promijeniti pravila novog sustava naplate cestarine
Zakon o naplati cestarine, slijedom kojega će se od 1. ožujka 2027. početi primjenjivati novi sustav naplate cestarine na cjelokupnoj mreži autocesta u Hrvatskoj, zastupnici u petak nisu uspjeli promijeniti svojim amandmanima, Vladin predstavnik sve ih je odbio.
IDS je, uz ostalo, tražio da se osigura jednak tretman svih korisnika autocesta, te spriječi neopravdano velikih razlika u cestarini između različitih dionica, bez obzira radi li se o „državnim ili koncesijskim autocestama“. Predložili smo da se naplata po kilometru autoceste može razlikovati najviše 50 posto, rekao je Dalibor Paus (IDS), skrećući još jednom pozornost na disproporciju u cijeni i duljini dviju dionica. Dionica Sveti Rok-Rovanska, dugačka je 37 kilometara i zahtjevnija od dionice Učka-Matulji, duljine 17 kilometara, a cestarina za nju je 2,30 eura, a za ovu drugu 4,10 eura.
Dva puta dva ovdje zaista vrijedi, dva puta kraće, ali dva puta skuplje, ustvrdio je Paus, no Vladin predstavnik nije prihvatio IDS-ov zahtjev, tumačeći da je u suprotnosti s odredbama o infrastrukturnim troškovima. Nije prihvatio ni amandmane Mostova Ante Kujundžića koji je, uz ostalo, tražio da Vlada u roku 18 mjeseci od stupanja na snagu Zakona donese uredbu kojom će definirati lokalne tarife i popuste za građane koji autocestu koriste svakodnevno, pogotovo tamo gdje nama alternativne ceste. Tražio je i da subjekti za naplatu cestarine izrade tarifne pakete za mikro i male poduzetnike u cestovnom prijevozu.
Novi sustav naplate cestarine temelji se na dvije tehnologije - tehnologiji koja uključuje ENC uređaj u vozilu i tehnologiji automatskog očitavanja registarskih pločica putem kamera.
"Novi sustav predviđa slobodni prometni tok bez zaustavljanja zbog plaćanja cestarine, što je temeljna razlika u odnosu na elektroničke sustave koji sada imaju Hrvatske autoceste i Bina-Istra, dok na Autocesti Zagreb-Macelj ni nema elektroničke naplate cestarine", objasnio je ranije resorni ministar Oleg Butković. S postavljanjem prvih portala, koji će služiti za kontrolu budućeg sustava naplate, već se počelo na autocesti A3, a do kraja godine trebalo bi ih biti instalirano ukupno sedam.