U središtu

Novi Zakon o upravnoj inspekciji

18.10.2018 Novi Zakon o upravnoj inspekciji (Narodne novine, br. 15/18) stupio je na snagu 1. srpnja 2018. Njime se uređuju pitanja nadležnosti za obavljanje poslova inspekcijskog nadzora, nadzirana tijela, predmet inspekcijskog nadzora, ustrojstvo upravne inspekcije, ovlasti i obveze upravnog inspektora te obveze tijela, planiranje inspekcijskog nadzora, postupak inspekcijskog nadzora, mjere u inspekcijskom nadzora i prekršajne odredbe.

Općim odredbama Zakona o upravnoj inspekciji uređuje se nadležnost za obavljanje poslova inspekcijskog nadzora i propisuju predmeti inspekcijskog nadzora.

Upravna inspekcija obavlja poslove inspekcijskog nadzora vezano uz provedbu zakona i drugih propisa u nadziranim tijelima, a to su: tijela državne uprave, druga državna tijela, tijela i upravna tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave i pravne osobe koje imaju javne ovlasti.

Sukladno Zakonu, inspekcijski nadzor provodi:

1. upravni inspektor središnjeg tijela državne uprave nadležnog za poslove upravne inspekcije (u nastavku: državni upravni inspektor), nad: središnjim tijelima državne uprave, drugim državnim tijelima, uredima državne uprave u županijama, Gradom Zagrebom i upravnim tijelima Grada Zagreba i pravnim osobama koje imaju javne ovlasti, a obavljaju djelatnost na području grada Zagreba, u dijelu obavljanja javnih ovlasti;

2. upravni inspektor ureda državne uprave u županiji (u nastavku: upravni inspektor ureda), nad: tijelima i upravnim tijelima jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave i pravnim osobama koje imaju javne ovlasti, a obavljaju djelatnost na području županije, u dijelu obavljanja javnih ovlasti, međutim, po potrebi nadzor nad ovim tijelima može provoditi i državni upravni inspektor, što je u skladu s odredbom članka 25. stavka 2. Zakona o sustavu državne uprave (Narodne novine, br. 150/11, 12/13, 93/16 i 104/16) prema kojoj središnja tijela državne uprave mogu neposredno obavljati i inspekcijske poslove iz nadležnosti ureda državne uprave u jedinicama područne (regionalne) samouprave;

3. iznimno, sukladno članku 24. stavak 2. Zakona o sustavu državne uprave, inspekcijski nadzor mogu provoditi i drugi državni službenici koje za to ovlasti čelnik tijela i koji ispunjavaju uvjete za obavljanje poslova upravnih inspektora.

Upravni inspektor obavlja sljedeće poslove:

1. U tijelima državne uprave, drugim državnim tijelima, tijelima i upravnim tijelima jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave:
- nadzire primjenu zakona i drugih propisa kojima se uređuje sustav, ustrojstvo i način rada tih tijela
- nadzire primjenu zakona i drugih propisa kojima se uređuju službenički odnosi
- nadzire primjenu zakona kojim se uređuje upravni postupak
- nadzire primjenu propisa o uredskom poslovanju
- nadzire primjenu propisa o sadržaju naziva tijela i uporabi propisanih obilježja i simbola
- nadzire primjenu propisa o pečatima i žigovima s grbom Republike Hrvatske
- postupa po predstavkama podnesenim radi osiguranja ili zaštite prava građana i pravnih osoba pred nadziranim tijelima koje se odnose na predmet inspekcijskog nadzora
- nadzire uvjete i način ostvarivanja javnosti rada
- provodi inspekcijski nadzor u slučajevima utvrđenim posebnim zakonom.

2. U pravnim osobama koje imaju javne ovlasti:
- nadzire primjenu zakona kojim se uređuje upravni postupak
- nadzire primjenu propisa o uredskom poslovanju
- nadzire primjenu propisa o pečatima i žigovima s grbom Republike Hrvatske
- postupa po predstavkama podnesenim radi osiguranja ostvarivanja ili zaštite prava građana i pravnih osoba pred pravnim osobama koje imaju javne ovlasti koje se odnose na predmet inspekcijskog nadzora
- nadzire uvjete i način ostvarivanja javnosti rada
- provodi inspekcijski nadzor u slučajevima utvrđenim posebnim zakonom.

Državna upravna inspekcija ustrojava se kao samostalna unutarnja ustrojstvena jedinica u središnjem tijelu državne uprave nadležnom za poslove upravne inspekcije te njome upravlja čelnik državne upravne inspekcije, dok se upravna inspekcija ureda ustrojava propisom o unutarnjem ustrojstvu ureda. Naime, poslove upravne inspekcije ureda obavljaju samostalni izvršitelji koji su neposredno odgovorni predstojniku ureda, s obzirom na manji broj upravnih inspektora u svakom pojedinom uredu državne uprave u županijama.

U provođenju inspekcijskog nadzora upravni inspektor je samostalan u radu. Svoje svojstvo, identitet i ovlasti dokazuje službenom iskaznicom. Obrazac i sadržaj službene iskaznice i upisnika o izdanim službenim iskaznicama propisan je Pravilnikom o službenoj iskaznici upravnog inspektora (Narodne novine br. 81/18), koji je na snazi od 20. rujna 2018.

Inspekcijski nadzor provodi se u javnom interesu, slijedom čega se postupak inspekcijskog nadzora pokreće po službenoj dužnosti. Naime, podnošenje predstavke od strane neke osobe ne predstavlja zahtjev te osobe za pokretanjem postupka inspekcijskog nadzora, nego se to smatra inicijativom za pokretanje nadzora, dok o samom pokretanju postupka odlučuje upravni inspektor. Nadalje, vezano uz podnošenje predstavki, za napomenuti je da je upravni inspektor dužan razmotriti predstavku na rad nadziranog tijela te ocijeniti potrebu za provedbom inspekcijskog nadzora te je o postupanju povodom predstavke dužan obavijestiti podnositelja predstavke.

Vrste inspekcijskog nadzora:

1. redovni inspekcijski nadzor - provodi se u skladu s godišnjim planom rada državne upravne inspekcije i godišnjim planom rada upravne inspekcije ureda te

2. izvanredni inspekcijski nadzor – provodi se izvan godišnjeg plana rada državne upravne inspekcije i godišnjeg plana rada upravne inspekcije ureda na inicijativu drugih tijela, podnositelja predstavke ili u slučaju učestalog nepostupanja nadziranog tijela po traženjima upravnog inspektora te iz drugih opravdanih razloga. Odluku o provedbi izvanrednog inspekcijskog nadzora donosi čelnik središnjeg tijela državne uprave nadležnog za poslove upravne inspekcije, odnosno predstojnik ureda.

Način provedbe inspekcijskog nadzora, može biti:

1. Neposredni inspekcijski nadzor – o provedbi kojeg je upravni inspektor dužan obavijestiti čelnika nadziranog tijela i to najkasnije tri dana prije početka nadzora, iznimka bi bila samo u slučaju postojanja opravdanih razloga za hitno postupanje. Obavlja se uvidom u opće i pojedinačne akte, elektroničke baze podataka u nadziranom tijelu kao i uvjete i način rada nadziranog tijela.

2. Posredni inspekcijski nadzor - uvidom u zatražene i dostavljene podatke i dokumentaciju nadziranog tijela.

Nakon provedenog nadzora, inspektor mora sastaviti zapisnik o nadzoru te ga dostaviti čelniku nadziranog tijela.

Zapisnik obvezno sadrži:

- u slučaju utvrđenih nepravilnosti, nezakonitosti i nedostataka u radu nadziranog tijela: naznaku predmeta nadzora, utvrđeno činjenično stanje te povrede zakona ili drugog propisa, nepravilnosti i nedostatke u radu nadziranog tijela, mjere inspekcijskog nadzora, uputu o pravu na primjedbe na zapisnik i obvezu izvješćivanja upravnog inspektora o poduzetim mjerama

- ako u inspekcijskom nadzoru nisu utvrđene nepravilnosti, nezakonitosti i nedostaci u radu nadziranog tijela: naznaku predmeta nadzora, utvrđeno činjenično stanje i uputu o pravu na primjedbe na zapisnik.

Čelnik nadziranog tijela može izjaviti primjedbe na zapisnik u roku od 8 dana od dana dostave zapisnika, a razmatra ih upravni inspektor. Ako upravni inspektor utvrdi da su primjedbe osnovane, sastavlja dopunski zapisnik kojim će odlučiti o primjedbama, no, ako utvrdi da su neosnovane tada dostavlja pisanu obavijest podnositelju primjedbi. Protiv dopunskog zapisnika i obavijesti primjedbe nisu dopuštene, ali čelnik nadziranog tijela može pred nadležnim upravnim sudom pokrenuti upravni spor, sukladno odredbi članka 3. stavak 1. točka 2. Zakona o upravnim sporovima, kojom je propisano da je predmet upravnog spora ocjena zakonitosti postupanja javnopravnog tijela iz područja upravnog prava kojim je povrijeđeno pravo, obveza ili pravni interes stranke protiv kojeg nije dopušteno izjaviti redoviti pravni lijek, što bi u konkretnom slučaju značilo da može zatražiti ocjenu zakonitosti postupanja upravne inspekcije u odnosu na predmet inspekcijskog nadzora i zapisnik sastavljen o provedenom inspekcijskom nadzoru.

U inspekcijskom nadzoru upravni inspektor može izreći sljedeće mjere:

1. Narediti poduzimanje mjera radi otklanjanja utvrđenih povreda zakona ili drugog propisa, nepravilnosti i nedostataka u radu nadziranog tijela, i to:
- usklađivanje organizacije i načina rada nadziranog tijela s propisima
- donošenje i javna objava akata kojima se određuju radno vrijeme i uredovni dani
- postupanje u zakonom propisanom roku u slučaju podnošenja prigovora ili pritužbe na rad nadziranog tijela
- poduzimanje radnji u svrhu osiguranja javnosti rada nadziranog tijela prema posebnim propisima
- ukidanje, poništavanje ili oglašivanje ništavim nezakonitoga upravnog akta kojim se odlučuje o pravima i obvezama iz službe te donošenje zakonitog akta
- donošenje akta o prestanku službe po sili zakona ako su ispunjene zakonom propisane pretpostavke
- postupanje po odlukama nadležnih sudova i tijela nadležnog za postupanje po žalbama državnih i lokalnih službenika iz područja službeničkih odnosa
- otklanjanje nezakonitosti u provedbi upravnog postupka
- provedba postupka izvršenja upravnog akta
- otklanjanje nepravilnosti ili nedostataka u primjeni propisa o uredskom poslovanju i drugih propisa kojima se uređuje javnost i način rada nadziranog tijela
- druge mjere sukladno posebnom zakonu;

2. Zabraniti obavljanje radnji koje su poduzimane protivno zakonu ili drugom propisu:
- rad službeniku na radnom mjestu za koje ne ispunjava uvjete propisane zakonom ili drugim propisom
- rad osobi zatečenoj u obavljanju službeničkih poslova iz djelokruga državnog tijela na temelju ugovora o djelu
- rad osobi zatečenoj u obavljanju službeničkih poslova bez zakonitog akta o prijmu u službu, odnosno rasporedu na radno mjesto
- rad službeniku po nalogu koji je izdan protivno zakonu
- drugo postupanje sukladno posebnom zakonu;

3. Predložiti poduzimanje mjera radi otklanjanja nepravilnosti, nedostataka u radu ili unapređenja rada nadziranog tijela:
- obnovu postupka u kojem je doneseno rješenje ako su ispunjeni uvjeti propisani zakonom
- pokretanje postupka zbog povrede službene dužnosti i postupka udaljenja iz službe
- preispitivanje organizacije rada radi osiguranja upravnog rješavanja u zakonom predviđenim rokovima
- poduzimanje drugih mjera radi otklanjanja nepravilnosti, nedostataka u radu ili unapređenja rada nadziranog tijela;

4. Može izreći i druge mjere sukladno posebnom zakonu.

U slučaju neizvršavanja mjera radi uklanjanja nezakonitosti, upravni inspektor obvezan je o tome izvijestiti:

- Vladu Republike Hrvatske, ako mjere nisu izvršene od strane tijela državne uprave ili drugih državnih tijela, čiji čelnik neposredno odgovara Vladi,

- središnje tijelo državne uprave koje provodi nadzor nad radom nadziranog tijela, u skladu sa zakonom i

- središnje tijelo državne uprave nadležno za sustav i ustrojstvo državne uprave, lokalne i područne (regionalne) samouprave, ako mjere nisu izvršene od strane ureda državne uprave u županiji, tijela ili upravnog tijela jedinice lokalne ili područne (regionalne) samouprave.

Državni upravni inspektori i upravni inspektori ureda, državni službenici koje čelnik tijela ovlasti za provedbu inspekcijskog nadzora te čelnici unutarnjih ustrojstvenih jedinica državne upravne inspekcije vode, u elektroničkom obliku, očevidnike o obavljenim inspekcijskim nadzorima, poduzetim mjerama i drugim aktima koje upravna inspekcija donosi u okviru svoga djelokruga. Sadržaj, oblik, način vođenja te objava podataka iz očevidnika propisana je Pravilnikom o sadržaju, obliku i načinu vođenja elektroničkog očevidnika upravne inspekcije (Narodne novine, br. 81/18) koji je stupio na snagu 20. rujna 2018.

Očevidnik (u nastavku: e-Očevidnik) je skup međusobno povezanih podataka pribavljenih obavljanjem poslova upravne inspekcije s pripadajućim kontrolnim listama, vezanih na baze znanja i digitalnu arhivu, koji omogućava upisivanje, pregledavanje i ažuriranje podataka.

E-Očevidnik se vodi u elektroničkom obliku i sadrži podatke o godišnjem planu rada državne upravne inspekcije, godišnjem planu rada upravne inspekcije ureda, podatke o predstavkama, podatke o obavljenim inspekcijskim nadzorima i pripadajućim zapisnicima, izrečenim mjerama i poduzetim radnjama u skladu s odredbama Zakona o upravnoj inspekciji, kao i drugim aktima koje upravna inspekcija donosi u okviru svoga djelokruga.

Za vođenje e-Očevidnika koristi se informacijski sustav e-Inspektor koji sadrži bazu podataka i digitalnu arhivu te baze znanja i kontrolne liste za državnu upravnu inspekciju i upravnu inspekciju ureda.

U praksi se događa da pojedine osobe podnose istovremeno pravne lijekove protiv pojedinačnih upravnih akata i predstavke upravnoj inspekciji vezano uz te akte, slijedom čega je člankom 35. Zakona propisano da će upravni inspektor prekinuti postupanje u odnosu na akt koji je predmet nadzora do donošenja odluke nadležnog tijela po pravnim lijekovima ili do okončanja sudskog postupka. Tako je, primjerice, odredbama Zakona o hrvatskim braniteljima iz Domovinskog rata i članovima njihovih obitelji (Narodne novine, br. 121/17) propisano da osoba koja smatra da joj je povrijeđeno pravo prednosti pri zapošljavanju, može u roku od trideset dana od dana izjavljivanja žalbe na rješenje o prijmu u službu izabranog kandidata podnijeti predstavku upravnoj inspekciji radi provedbe inspekcijskog nadzora.

Kad upravni inspektor ocijeni postojanje osnovane sumnje u počinjenje kaznenog djela ili počinjenje prekršaja, dužan je bez odgode obavijestiti nadležno državno odvjetništvo odnosno podnijeti optužni prijedlog radi pokretanja prekršajnog postupka.

Postupci započeti prije stupanja na snagu ovoga Zakona dovršit će se prema odredbama Zakona o upravnoj inspekciji (Narodne novine, br. 63/08). Započete postupke inspekcijskog nadzora do početka rada upravne inspekcije ureda dovršit će državna upravna inspekcija.

Mirta Brkić-Gverieri, dipl. iur.