U središtu

Sud Europske unije - sankcioniranje nezakonitog obavljanja djelatnosti prijevoza poput UberPopa

12.04.2018 Države članice mogu zabraniti i kaznenopravno sankcionirati nezakonito obavljanje djelatnosti prijevoza u okviru usluge UberPop bez prethodne dostave Komisiji nacrta zakona kojim se inkriminira takvo obavljanje.

Priopćenje za medije 39./18
U Luxembourgu 10. travnja 2018.

Presuda u predmetu C-320/16
Uber France SAS

Francusko društvo Uber France pruža, putem aplikacije za pametni telefon, uslugu zvanu Uber Pop kojom povezuje vozače koji se prijevozom ne bave profesionalno i koriste se vlastitim vozilom i osobe koje traže gradski prijevoz. U okviru usluge koja se pruža putem te aplikacije ono određuje tarife, naplaćuje cijenu svake vožnje od klijenta (prije prosljeđivanja njezina dijela vozaču koji se prijevozom ne bavi profesionalno) te izdaje račune.

Protiv društva Uber France vodi se kazneni postupak jer u okviru usluge UberPop održava sustav povezivanja klijenata i neprofesionalnih vozača koji uz naplatu prevoze osobe u vozilima s manje od deset sjedala. Društvo Uber France tvrdi da je francuski propis na temelju kojeg se protiv njega vodi postupak tehničko pravilo koje se odnosi na uslugu informacijskog društva u smislu Direktive o tehničkim standardima i propisima1. Tom se direktivom od država članica zahtijeva da Komisiji dostave sve nacrte zakona ili drugih propisa u kojima se nalaze tehničke norme o proizvodima i uslugama informacijskog društva, pod prijetnjom kasnije neprimjenjivosti toga zakona ili propisa na pojedince. Međutim, u ovom slučaju, nadležna francuska tijela Komisiji nisu dostavila kazneno zakonodavstvo o kojemu je riječ prije njegova proglašenja. Društvo Uber France iz toga zaključuje da se protiv njega ne može voditi postupak zbog navedenih radnji.

Tribunal de grande instance de Lille (Okružni sud u Lilleu, Francuska), koji odlučuje u predmetu, pita Sud jesu li nadležna francuska tijela bila dužna Komisiji prethodno dostaviti nacrt zakona.

Današnjom presudom Sud presuđuje da države članice mogu zabraniti i kaznenopravno sankcionirati nezakonito obavljanje djelatnosti prijevoza poput UberPopa, pri čemu nisu dužne Komisiji prethodno dostaviti nacrt zakona kojim se inkriminira takvo obavljanje.

Sud prije svega podsjeća da je 20. prosinca prošle godine u predmetu Uber Espagne2 presudio da usluga UberPop koja se nudi u Španjolskoj ulazi u područje prijevoza i stoga nije usluga informacijskog društva u smislu Direktive. Prema mišljenju Suda, usluga UberPop koja se nudi u Francuskoj u bitnome je istovjetna onoj koja se pruža u Španjolskoj, a što je na tribunalu de grande instance de Lille (Okružni sud u Lilleu) da provjeri.

Budući da usluga UberPop nije obuhvaćena područjem primjene Direktive, Sud iz toga zaključuje da se ne primjenjuje obveza prethodne dostave Komisiji propisana tom direktivom. Iz toga slijedi da nadležna francuska tijela nisu bila dužna Komisiji prethodno dostaviti nacrt kaznenog zakona o kojemu je riječ.
___________________

^ 1 Direktiva 98/34/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 22. lipnja 1998. o utvrđivanju postupka pružanja informacija u području tehničkih standarda i propisa te pravila o uslugama informacijskog društva (SL 1998., L 204, str. 37.) (SL, posebno izdanje na hrvatskom jeziku, poglavlje 13., svezak 42., str. 58.), kako je izmijenjena Direktivom 98/48/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 20. srpnja 1998. (SL 1998., L 217, str. 18.) (SL, posebno izdanje na hrvatskom jeziku, poglavlje 13., svezak 55., str. 11.)

^ 2 Presuda Suda od 20. prosinca 2017., Asociación Profesional Elite Taxi/Uber Systems Spain (C-434/15, vidjeti PM br. 136/17)