Žalbeni postupak u javnoj nabavi

23.06.2017 Pravna zaštita u postupcima javne nabave važan je institut pomoću kojeg se ostvaruje kontrola zakonitosti postupka, radnji, propuštanja radnji i odluka donesenih u postupcima javne nabave. Na taj se način gospodarstvenim subjektima omogućava zaštita njihovih subjektivnih prava i interesa od samovolje i diskrecije naručitelja.

Žalbeni postupak javne nabave je upravnopravne prirode u kojem se odlučuje o zakonitosti postupka javne nabave i ugovora o javnoj nabavi, pa se uz Zakon o javnoj nabavi supsidijarno primjenjuju i odredbe Zakona o općem upravnom postupku (članak 399. stavak 1 Zakona o javnoj nabavi).

DKOM

Zakon o javnoj nabavi u članku 398. određuje nadležnost Državne komisije za kontrolu postupaka javne nabave u žalbenom postupku, pa su za pravnu zaštitu u postupcima javne nabave iznimno važne i odredbe Zakona o Državnoj komisiji za kontrolu postupaka javne nabave kojim je uređena nadležnost i druga pitanja vezana za rad Državne komisije. DKOM je samostalno i neovisno javnopravno tijelo koje rješava o žalbi i donosi rješenje kojim rješava u upravnoj stvari tj. o pravima i obvezama ili pravnim interesima stranaka u žalbenom postupku javne nabave.

Pravo na žalbu

Pravo na žalbu ima svaka fizička osoba, pravna osoba i zajednica tih osoba koja ima ili je imala pravni interes za dobivanje određenog ugovora o javnoj nabavi, okvirnog sporazuma ili natječaja i koja je pretrpjela ili bi mogla pretrpjeti štetu od navodnoga kršenja subjektivnih prava. Dakle, žalitelj mora očekivati pravnu korist od djelovanja DKOM-a u smislu poništavanja odluke naručitelja koja je za žalitelja nepovoljna. Pravo na žalbu ima i Ministarstvo gospodarstva kao središnje tijelo državne uprave nadležno za sustav javne nabave te nadležno državno odvjetništvo (članak 401. Zakona o javnoj nabavi).

Stranke žalbenog postupka i njihova prava

Stranke žalbenog postupka su žalitelj, naručitelj, odabrani natjecatelj i odabrani ponuditelj. U žalbenom postupku žalitelj je obvezan dokazati postojanje postupovnih pretpostavki za izjavljivanje žalbe, kao i povrede postupaka i materijalnog prava koje su istaknute u žalbi. S druge strane, naručitelj je obvezan dokazati postojanje činjenica i okolnosti na temelju kojih je donio odluke o pravima, poduzeo radnje ili propustio radnje te proveo postupke koji su predmet žalbenog postupka. S obzirom da stranke imaju pravo očitovati se o zahtjevima i navodima druge strane i predložiti dokaze, DKOM mora svakoj stranci dostaviti podneske kojima se raspravlja o glavnoj stvari ili predlažu nove činjenice i dokazi (članak 426. Zakona o javnoj nabavi), a na prijedlog stranaka može održati i usmenu raspravu (članak 427. Zakona o javnoj nabavi). Također, svaka stranka ovlaštena je dobiti uvid u spis predmeta osim onog dijela koji je, u skladu s odredbama, označen tajnim.

Žalbeni postupak

U žalbenom postupku DKOM postupa u granicama žalbenih navoda, a po službenoj dužnosti pazi na bitne povrede koje su počinjene u fazi postupka u kojoj je izjavljena žalba. Pritom je bitno naglasiti da je težište razmatranja i odlučivanja DKOM-a na žalbenim navodima, a ne na bitnim povredama koje zakon opisno određuje (članak 404. Zakona o javnoj nabavi).

Žalba se izjavljuje DKOM-u u pisanom obliku neposredno, poštom ili elektroničkim putem ako su za to ostvareni obostrani uvjeti dostavljanja elektroničkih isprava sukladno propisu o elektroničkom potpisu. Žalitelj je također obvezan primjerak žalbe dostaviti i naručitelju na dokaziv način, a žalba koja nije dostavljena naručitelju u roku za žalbu smatrat će se nepravodobnom i bit će odbačena (članak 405. Zakona o javnoj nabavi). Naručitelj ima obvezu odmah, a najkasnije u roku od pet dana od primitka žalbe, odgovoriti na žalbu te dostaviti dokumentaciju o nabavi (članci 416. do 419. Zakona o javnoj nabavi).

Zakon o javnoj nabavi u članku 420. izričito propisuje obvezni sadržaj žalbe, a ako je žalba nerazumljiva ili ne sadrži sve obvezne podatke i dokaze, DKOM će na to upozoriti žalitelja i odrediti mu rok za otklanjanje nedostataka.

U članku 422. Zakona o javnoj nabavi propisano je da žalba ima suspenzivni učinak, odnosno sprječava nastavak postupka javne nabave kada je riječ o žalbi na dokumentaciju o nabavi ili na odluku o nedopustivosti sudjelovanja te o žalbi protiv odluke o odabiru. Za nastavak postupka javne nabave, nastanak ugovora o javnoj nabavi ili okvirnog sporazuma naručitelj mora podnijeti zahtjev za odobrenjem nastavka postupka DKOM-u kojim mora dokazati ili učiniti vjerojatnim postojanje okolnosti na kojima temelji svoj zahtjev. U tom će slučaju Državna komisija odluku o zahtjevu donijeti u roku od pet dana od dana zaprimanja zahtjeva uvažavajući sve okolnosti predmetnog postupka javne nabave (članak 423. Zakona o javnoj nabavi).

Troškovi žalbenog postupka

Žalba može sadržavati zahtjev za naknadom troškova žalbenog postupka koji mora biti određen i dostavljen prije donošenja odluke. O troškovima odlučuje DKOM s time da svaka stranka prethodno snosi troškove uzrokovane svojim radnjama. Stranka na čiju je štetu žalbeni postupak okončan dužna je protivnoj stranci nadoknaditi opravdane troškove koji su joj nastali sudjelovanjem u žalbenom postupku (članak 431. Zakona o javnoj nabavi). U slučaju odustajanja od žalbe, odbijanja ili odbacivanja žalbe, žalitelj nema pravo na naknadu troškova žalbenog postupka.

Sudska zaštita

Protiv odluke DKOM-a nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom RH, a presude i rješenja donesena u upravnom sporu DKOM će objaviti na svojim internetskim stranicama bez anonimizacije (članak 434. Zakona o javnoj nabavi). Postupak po upravnoj tužbi u predmetu javne nabave žurne je naravi, a odluke Državne komisije su izvršne (članak 425. Zakona o javnoj nabavi).

Ana Paštrović, mag. iur.