U središtu

Novine koje se odnose na iznimke od pokretanja prekršajnog postupka u području gospodarstva

29.08.2016 Nedavno je Zakon o inspekcijama u gospodarstvu izmijenjen i dopunjen. Novela Zakona o inspekcijama u gospodarstvu (Narodne novine, br. 56/16) stupila je na snagu 25. lipnja 2016., a u nastavku prikazujemo novine koje se odnose na propisivanje iznimki od podnošenja optužnog prijedloga za pokretanje prekršajnog postupka.

Naime, prije važećim člankom 34. Zakona o inspekcijama u gospodarstvu (Narodne novine, br. 14/14) bilo je propisano da je inspektor, ako utvrdi da je počinjen prekršaj, uz rješenje za čije je donošenje ovlašten, odnosno uz zapisnik ako ne postoji ovlaštenje za donošenje rješenja, dužan bez odgađanja, a najkasnije u roku od 15 dana od dana završetka nadzora s utvrđenim činjenicama odlučnim za poduzimanje mjera, podnijeti optužni prijedlog za pokretanje prekršajnog postupka, odnosno izdati prekršajni nalog.

Međutim, Novelom Zakona o inspekcijama u gospodarstvu u članku 34. taj je režim postupanja ublažen u korist počinitelja prekršaja. Naime, novim stavcima 1.-3. toga članka uređuje se primjena načela oportuniteta uvedena Zakonom o izmjenama i dopunama Prekršajnog zakona iz 2013. godine. Posebice je člankom 109.b stavkom 1. podstavkom 1. Prekršajnog zakona (Narodne novine, br. 107/07, 39/13, 157/13 i 110/15) dana mogućnost ovlaštenom tužitelju da usprkos utvrđenju dostatnog stupnja sumnje u počinjeni prekršaj odluči da neće pokrenuti postupak pod pretpostavkama da je vjerojatno da će se u prekršajnom postupku primijeniti članak 24.a o beznačajnom prekršaju ili ako se može primijeniti oslobođenje od kazne prema članku 38. Prekršajnog zakona. U članku 109.b stavku 2. Prekršajnog zakona dana je mogućnost ovlaštenom tužitelju da primjeni načelo oportuniteta kao dvostruko uvjetovano i to preuzimanjem određenih obveza od strane počinitelja i pod pretpostavkom da on nije bio počinitelj istog prekršaja.

Ocjenjujući primjenu novih instituta kroz sudsku praksu, uređujući slučajeve kada inspektor kao ovlašteni tužitelj neće podnijeti optužni prijedlog odnosno izdati prekršajni nalog, izbjegava se diskreciona ocjena inspektora da samostalno odlučuje o primjeni novih instituta, te se na taj način uspostavljaju i određeni kontrolni mehanizmi u njihovoj primjeni od strane inspektora i postiže određeno rasterećenje prekršajnih sudova.

Stoga se novim pravnim režimom u području inspekcija u gospodarstvu daje mogućnost nadziranoj osobi da otkloni nepravilnosti u određenom roku, bez sankcioniranja, ako isti prekršaj nije počinila u roku od godinu dana. Imajući u vidu svrhu prekršajnopravnih sankcija, a to je u prvom redu posebna prevencija odnosno utjecaj na počinitelja da više ne počini prekršaj, usvojeno je rješenje da se za ponovljeni isti prekršaj počinjen u roku od godinu dana, pokrene prekršajni postupak u cilju postizanja opće svrhe prekršajnopravnih sankcija.

No, od primjene načela oportuniteta izuzeti su prekršaji kojima se ugrožava život, sigurnost i zdravlje ljudi, imovina veće vrijednosti, okoliš, u svim slučajevima kada je propisana mjera zabrane, kao teži prekršaji određeni propisima iz nadležnosti Ministarstva gospodarstva i koje nadziru inspekcije u gospodarstvu.

Dakle, ako inspektor utvrdi da je počinjen prekršaj kojim se ugrožava život, sigurnost i zdravlje ljudi, imovina veće vrijednosti, okoliš, u svim slučajevima kada je propisana upravna mjera zabrane te ponovnog utvrđenja istog prekršaja u roku od godinu dana, dužan je bez odgađanja, a najkasnije u roku od 15 dana od dana završetka nadzora, podnijeti optužni prijedlog za pokretanje prekršajnog postupka odnosno izdati prekršajni nalog.

Što se tiče iznimki od pokretanja prekršajnog postupka ubuduće, osim kad mu je to dopušteno prema posebnom zakonu, inspektor neće podnijeti optužni prijedlog, odnosno izdati prekršajni nalog ako:

– nadzirana pravna ili fizička osoba tijekom inspekcijskog nadzora odnosno do donošenja rješenja otkloni nepravilnosti i nedostatke utvrđene u inspekcijskom nadzoru

– za utvrđene nepravilnosti je donijeto rješenje i nadzirana osoba je postupila po izvršnom rješenju inspektora

– nadzirana osoba očitovanjem na zapisnik preuzme obvezu da u određenom roku otkloni nepravilnosti i nedostatke utvrđene u inspekcijskom nadzoru za koje nije izrečena upravna mjera, a inspektor utvrdi da je počinjen prekršaj (radi ispunjenja navedene obveze inspektor će nadziranoj osobi izdati pisanu naredbu u kojoj će točno odrediti preuzetu obvezu i rok za izvršenje ovisno o prirodi preuzete obveze).

Ako nadzirana osoba ne postupi na opisani način odnosno ne ispuni obvezu u određenom roku iz naredbe, inspektor je dužan bez odgađanja, a najkasnije u roku od 15 dana od dana završetka nadzora odnosno u roku od 15 dana od isteka roka za ispunjenje obveze iz naredbe podnijeti optužni prijedlog za pokretanje prekršajnog postupka odnosno izdati prekršajni nalog.