U središtu

Kako fotografirati događanja u skladu s GDPR-om?

14.10.2019 Prema nekim vijestima u medijima, dalo bi se zaključiti da više nije dozvoljeno fotografirati događanja zbog Opće uredbe o zaštiti podataka (dalje: GDPR). Srećom, to nije istina jer se u određenim slučajevima za novinare primjenjuju iznimke u skladu sa Zakonom o medijima, dok se u drugim slučajevima može fotografirati na temelju legitimnog interesa ili privole. Uz sljedeće savjete, moći ćete fotografirati događanja u skladu s GDPR-om.

Zakonita obrada

Članak 6. GDPR-a navodi šest osnova za zakonitu obradu osobnih podataka:

1. ispitanik je dao privolu za obradu svojih osobnih podataka u jednu ili više posebnih svrha,

2. obrada je nužna za izvršavanje ugovora u kojem je ispitanik stranka ili kako bi se poduzele radnje na zahtjev ispitanika prije sklapanja ugovora,

3. obrada je nužna radi poštovanja pravnih obveza voditelja obrade,

4. obrada je nužna kako bi se zaštitili ključni interesi ispitanika ili druge fizičke osobe,

5. obrada je nužna za izvršavanje zadaće od javnog interesa ili pri izvršavanju službene ovlasti voditelja obrade,

6. obrada je nužna za potrebe legitimnih interesa voditelja obrade ili treće strane, osim kada su od tih interesa jači interesi ili temeljna prava i slobode ispitanika.

Obrada je zakonita ako postoji jedna od navedenih osnova.

Legitimni interes

Na temelju legitimnog interesa organizator događanja može fotografirati događanje ako može jamčiti da će zaštititi privatnost sudionika. To uključuje jamstvo da se neće upuštati u zabranjene aktivnosti poput skrivanja fotoaparata ili uhođenja. Potrebno je prethodno obavijestiti sudionike o namjeri fotografiranja. Organizator bi također trebao pružiti sudionicima, koji to zatraže, mogućnost da se izbriše određena fotografija na kojoj su prepoznatljivi.

Ako se izbliza fotografiraju osobe koje su prepoznatljive i takve fotografije se koriste u promotivne svrhe (npr. internetska stranica, društvene mreže, brošure), u takvim slučajevima je potrebno zatražiti privolu (pristanak) te objasniti sudioniku na koji način će se fotografije koristiti.

Organizator bi za sva slična događanja trebao napraviti analizu legitimnog interesa koja bi odgovorila na pitanja: o kakvom događanju se radi, koja je svrha fotografiranja, gdje će fotografije biti objavljene, koje je zaštitne mjere potrebno poduzeti te je li među sudionicima ima djece i osoba s invaliditetom ili se npr. radi o okupljanju političke stranke.

Osnovne informacije o legitimnom interesu možete pronaći na ovoj poveznici

6 jednostavnih savjeta kako uskladiti fotografiranje događanja s GDPR-om:

1. Objavljujte samo one fotografije na kojima ljudi nisu izbliza prikazani, izdvojeni iz mase (u krupnom planu)

Organizatori događanja se često mogu pozivati na svoj legitimni interes kada fotografiranju događanja u svrhu dokazivanja da je događanje održano te koliko sudionika je bilo na događanju. Ako se fotografu naloži da fotografira iz daljine, po mogućnosti tako da su posjetitelji okrenuti leđima, organizator se može osloniti na legitimni interes kao osnovu za fotografiranje i objavu fotografija. Fotograf ili administrator internetske stranice također bi kasnije trebao provjeriti nalaze li se na fotografijama veoma prepoznatljivi ljudi, poput onih u invalidskim kolicima ili ljudi u (radnoj) odjeći s imenom. Također se određene osobe mogu zamagliti koristeći softverske alate za obradu fotografija.

2. Obavijestite sudionike o prisutnosti fotografa prilikom njihove registracije za događanje ili prilikom kupnje ulaznice

Prije održavanja događanja, organizator mora obavijestiti sudionike o prisutnosti fotografa te o svim informacijama iz čl. 13. GDPR-a (npr. gdje će fotografije biti objavljene, u koju svrhu se vrši fotografiranje, kome se prosljeđuju fotografije i koliko dugo se čuvaju).

3. Ograničite pristup

Dobro jamstvo pri oslanjanju na osnovu legitimnog interesa je ograničiti pristup fotografijama na kojima su ljudi veoma prepoznatljivi svima osim polaznicima konkretnog događaja. Preporučuje se također da administrator internetske stranice na stranicu postavi obavijest o autorskom pravu koja upozorava posjetitelje da nije dozvoljeno dijeliti fotografije.

4. Zatražite privolu osoba koje su na fotografijama prikazane izbliza, izdvojene iz mase (u krupnom planu)

Kada fotograf želi napraviti fotografiju izbliza, trebao bi pribaviti privolu od pojedine osobe. Također bi bilo preporučljivo, kada je to moguće, odmah nakon fotografiranja pokazati fotografije toj osobi.

5. Ugovor o obradi podataka

Sklopite ugovor o obradi u skladu s čl. 28. GDPR-a s vanjskim suradnicima koji fotografiraju događanje (izvršitelji obrade) u kojima dajete jasne upute koliko dugo se smiju čuvati fotografije, u koje svrhe se smiju koristiti fotografije te kada se mora tražiti privola od osoba koje se fotografiraju.

6. Budite oprezni

Kao dodatna mjera opreza, organizator može osigurati poseban prostor za sudionike koji ne žele biti fotografirani prilikom konzumiranja hrane/pića ili najaviti fotografiranje u određeno vrijeme te se mogu prilikom registracije podijeliti sudionicima bedževi kojima se daje do znanja fotografu koje osobe ne žele biti fotografirane.

Marija Bošković Batarelo