U središtu

Donesen novi Zakon o vinu

08.04.2019 Navedenim tekstom dajemo skraćeni prikaz novog Zakona o vinu ("Narodne novine", broj 32/19., dalje: Zakon) kojim je uspostavljen pravni okvir proizvodnje grožđa i vina, prodaje vina u tržišno transparentnim uvjetima, jačanja uloge vinskih udruženja i unaprjeđenja marketinga vina. Zakon se primjenjuje od 1. travnja 2019. godine.

I. Uvod

Nakon usvojenog Nacionalnog programa pomoći sektoru vina za razdoblje od 2019. do 2023., donesen je novi Zakon o vinu radi potrebe konsolidacije propisa Europske unije s nacionalnim propisima u sektoru vinarstva i vinogradarstva kako bi se samo s jednim propisom povezala područja koja su na nacionalnoj razini do sada bila uređena s dva zasebna zakona i to Zakonom o vinu (»Narodne novine«, br. 96/03., 25/09., 22/11., 55/11., 82/13. i 14/14.) i Zakonom o zajedničkoj organizaciji tržišta poljoprivrednih proizvoda i posebnim mjerama i pravilima vezanim za tržište poljoprivrednih proizvoda (»Narodne novine«, br. 82/13. i 14/14.). Ujedno su u predmetni Zakon unesene i Uredbe Europske unije u području proizvodnje, trgovine i zaštite oznaka u sektoru vinarstva.

II. Zakon o vinu

Novi Zakon podijeljen je na 13 zasebnih poglavlja koji obuhvaćaju: 1) temeljne odredbe, 2) obavljanje poslova u području vinogradarstva i vinarstva, 3) proizvodnju grožđa i vina i drugih proizvoda od grožđa i vina, 4) označavanje i zaštitu zemljopisnog podrijetla, 5) označavanje i zaštitu imena vina, 6) promet grožđa, mošta i vina i drugih proizvoda od grožđa i vina, 7) uvoz i izvoz, 8) destilaciju, 9) voćna vina, 10) naknade, 11) nadzor, 12) kaznene odredbe i 13) prijelazne i završne odredbe.

Novim Zakonom uređuju se nadležna tijela za provođenje zakona, zemljopisna područja uzgoja vinove loze, sorte vinove loze, enološki postupci i prakse, vinogradarski registar, sustav ispitivanja kvalitete vina prije stavljanja u promet, sustav zaštićenih oznaka za vina, proizvodnja voćnih vina te nadzor i kontrola proizvodnje i prometa. 

Naime, Zakonom se utvrđuju nadležnosti i ovlasti ovlaštenih javnih tijela za obavljanje stručnih poslova u području proizvodnje vina i voćnih vina (djelokrug Hrvatske agencija za poljoprivredu i hranu) u dijelu poslova koji se odnose na postupak izdavanja rješenja za stavljanje na tržište vina i potvrđivanje sukladnosti sa specifikacijom za vina sa zaštićenom oznakom izvornosti i potvrđivanje sukladnosti aromatiziranih proizvoda od vina, djelokrug poslova i ovlasti (Agencije za plaćanja u poljoprivredi, ribarstvu i ruralnom razvoju) u dijelu poslova koji se odnose na Vinogradarski registar i prateće dokumente te djelokrug poslova i ovlasti ostalih subjekata u sustavu (marketinško označavanje) te upravni nadzor za koji je nadležno Ministarstvo poljoprivrede i inspekcijski nadzor za koji je nadležna poljoprivredna inspekcija Državnog inspektorata i prekršajne odredbe.

III. Sustav vinarstva i vinogradarstva

Novim Zakonom se u sustavu vinarstva i vinogradarstva ugrađuju novi elementi na način da se:

a) ukidaju sve naknade za kontrole stavljanja vina u promet te se na navedeni način 12 milijuna kuna vraća sektoru vinarstva za marketinške aktivnosti.

b) ukidaju evidencijske markice koje su bile obvezne prije stavljanja vina u promet,

c) decentralizira postupak organoleptičkog ocjenjivanja vina po vinogradarskim regijama na način da se ocjenjivanje provodi na razini regija gdje pojedine regionalne organizacije predlažu ocjenjivače s vlastitog područja

d) osigurava pojačana kontrola proizvodnje i prometa grožđa i vina s ciljem zaštite proizvođača i potrošača na način da se utvrđuju jasne nadležnosti u kontroli, pravima i obvezama korisnika što uz planirano jačanje ljudskih resursa u području kontrole osigurava nužan preduvjet za bolju kontrolu proizvodnje i prometa grožđa i vina s ciljem suzbijanja sivog tržišta.

e) uspostavlja marketinško označavanje vina kroz četiri nove vinogradarske regije: 1) Slavonija i Hrvatsko Podunavlje; 2) Hrvatska Istra i Kvarner; 3) Dalmacija i 4) Središnja bregovita Hrvatska.

Također, u sklopu Zakona je predviđeno priznavanje četiri regionalne organizacije vinara koju su povezane s novim vinogradarskim regijama radi davanja prava proizvođačima da upravljaju promotivnim i marketinškim aktivnostima vezano za hrvatska vina i njihovo označavanje.

III. Restrukturiranje poljoprivrednog zakonodavstva

U sklopu postupka šireg restrukturiranja poljoprivrednog zakonodavstva kroz dosadašnji Zakon o poljoprivredi ("Narodne novine", broj 118/18.), područje aromatiziranih proizvoda od vina iz tog zakona sada se unosi u okvire Zakona o vinu.

Time se osigurava i provedba posebne Uredbe (EU) br. 251/2014 Europskog parlamenta i Vijeća od 26. veljače 2014. o definiciji, opisivanju, prezentiranju, označivanju i zaštiti oznaka zemljopisnog podrijetla aromatiziranih proizvoda od vina i stavljanju izvan snage Uredbe Vijeća (EEZ) br. 1601/91 (SL L 84, 20.3.2014., str. 14), koja uređuje proizvodna pravila za aromatizirane proizvode od vina, a koji se po proizvodnim karakteristika dijele u tri kategorije, i to: aromatizirana vina (udio vina najmanje 75 %, alkoholna jakost najviše 22 %), aromatizirana pića na bazi vina (udio vina najmanje 50 %, alkoholna jakost najviše 14,5 %) i aromatizirani kokteli na bazi vina (udio vina najmanje 50 %, ali alkoholna jakost najviše 10 %).

IV. Mjere financiranja vinarstva i vinogradarstva

Također je u sklopu poticajnih mjera i to radi što bržeg protoka dodijeljenih bespovratnih financijskih sredstva, uvedena isplata potpore po pojedinoj provedenoj aktivnosti u projektu, te je dodatno ograničena mogućnost višekratnih prolongacija trajanja projekta. Naime, navedeno je do sada rezultiralo smanjenim korištenjem financijskih sredstva putem Vinske omotnice, što više ne bih trebao biti slučaj kod dodjele potpora  iz Nacionalnog programa pomoći sektoru vina za razdoblje od 2019. do 2023.

V. Upravni i inspekcijski nadzor

Upravni nadzor nad provedbom Zakona i propisa donesenih na temelju tog Zakona te nad radom Agencije za poljoprivredu i hranu i Agencije za plaćanja poljoprivredi, ribarstvu i ruralnom razvoju obavlja Ministarstvo poljoprivrede Republike Hrvatske.

Međutim, inspekcijski nadzor i službene kontrole u proizvodnji i trgovini vinskim proizvodima, voćnim vinima i aromatiziranim proizvodima od vina po ovom Zakonu i propisima donesenim na temelju ovoga Zakona obavlja poljoprivredna inspekcija Državnog inspektorata Republike Hrvatske.

Ujedno ističemo da do stupanja na snagu Zakona o državnom inspektoratu (»Narodne novine«, br. 115/18.), poslove inspekcijskog nadzora u proizvodnji, trgovini vinskim proizvodima, voćnim vinima i aromatiziranim proizvodima od vina, po Zakonu o vinu i propisima donesenim na temelju njega, obavlja poljoprivredna inspekcija Ministarstva poljoprivrede Republike Hrvatske.

Prijelazne i završne odredbe Zakona o vinu

Postupci započeti po odredbama dosadašnjeg Zakona o vinu (»Narodne novine«, br. 96/03., 25/09., 22/11., 55/11., 82/13. i 14/14.) i Zakona o zajedničkoj organizaciji tržišta poljoprivrednih proizvoda i posebnim mjerama i pravilima vezanim za tržište poljoprivrednih proizvoda (»Narodne novine«, br. 82/13. i 14/14.) dovršit će se po odredbama tih zakona.

Alan Vajda, mag. iur.