Opća uredba o zaštiti podataka - ostvarivanje prava ispitanika

30.11.2018 S obzirom na društvo brzog tehnološkog razvoja, opseg prikupljanja i razmjene osobnih podataka značajno se povećava. Kako bi pojedinci imali mogućnost što kvalitetnijeg nadzora nad vlastitim osobnim podacima, Opća uredba o zaštiti podataka u svom trećem poglavlju detaljno određuje prava ispitanka u cilju ostvarenja djelotvorne zaštite vlastitih osobnih podataka.

Pravo na informiranje

U člancima 12. do 14. Uredbe određeno je da ispitanik ima pravo saznati sve informacije od voditelja obrade u vezi prikupljanja njegovih osobnih podataka. To znači da voditelji obrade osobnih podataka informacije o navedenom pravu mogu pružiti ispitanicima putem javnih dokumenata o zaštiti privatnosti u kojima su im dužni dostaviti sve podatke iz članka 13. stavka 1. Uredbe, a koji se odnose na prava ispitanika i načine na koje ih mogu ostvarivati. (recital 58 Uredbe)

Pravo na pristup

Prema članku 15. Uredbe, ispitanik ima pravo dobiti od voditelja obrade potvrdu obrađuju li se osobni podaci koji se odnose na njega te ako se takvi osobni podaci obrađuju, ima pravo na pristup osobnim podacima i informacije, među ostalim, o obrađenim osobnim podacima, o svrsi obrade, roku pohrane, iznošenju u treće zemlje itd.

Pravo na ispravak

U članku 16., Uredba ispitaniku pruža pravo zahtijevati ispravak netočnih osobnih podataka koji se na njega odnose. Uzimajući u obzir svrhe obrade, ispitanik ima pravo dopuniti nepotpune osobne podatke, uz ostale načine, i davanjem dodatne izjave.

Pravo na zaborav

Ispitanik ima pravo od voditelja obrade zahtjevati brisanje osobnih podataka koji se na njega odnose te voditelj obrade ima obvezu obrisati osobne podatke bez nepotrebnog odgađanja ako osobni podaci više nisu nužni u odnosu na svrhu obrade, ispitanik je povukao privolu za obradu, osobni podaci su nezakonito obrađeni itd. (članak 17. Uredbe)

Pravo na ograničavanje obrade

U pojedinim situacijama ispitanik ima pravo od voditelja obrade zahtijevati da se obrada njegovih osobnih podataka ograniči, i to kada su ispunjeni Uredbom propisani uvjeti (članak 18. Uredbe)

Pravo na prijenos

Ispitanik ima pravo zaprimiti svoje osobne podatke koje je prethodno pružio voditelju obrade, u strukturiranom obliku te u uobičajeno upotrebljavanom i strojno čitljivom formatu. Također ima pravo prenijeti te podatke drugom voditelju obrade bez ometanja od strane voditelja obrade kojem su osobni podaci pruženi, ako se obrada provodi automatiziranim putem i temelji na privoli ili ugovoru (članak 20. Uredbe)

Pravo na prigovor

Ispitanik ima pravo na temelju svoje posebne situacije uložiti prigovor na obradu osobnih podataka ako je ona nužna za izvršavanje zadaće  od javnog interesa, za izvršavanje službenih ovlasti voditelja obrade ili za potrebe legitimnih interesa voditelja obrade (uključujući i profiliranje). Tada voditelj obrade ne smije više obrađivati osobne podatke ispitanika (osim ako dokaže da njegovi legitimni razlozi za obradu nadilaze interese ispitanika) te radi zaštite pravnih zahtjeva. Također, ako se ispitanik protivi obradi za potrebe izravnog marketinga, osobni podaci više se ne smiju obrađivati (članak 21 Uredbe).

Zahtjev za zaštitu prava

Početkom primjene GDPR-a, a sukladno članku 34. Zakona o provedbi Opće uredbe o zaštiti podataka (NN 42/18), svatko tko smatra da mu je povrijeđeno neko pravo zajamčeno tim Zakonom i Općom uredbom o zaštiti podataka može nadzornom tijelu (Agenciji za zaštitu osobnih podataka) podnijeti zahtjev za utvrđivanje povrede navedenih prava. Zahtjev za zaštitu prava ispitanik može podnijeti osobno ili pisanim putem te je u njemu dužan navesti osobne podatke potrebne radi provođenja postupka i objašnjenje u čemu se sastoji povreda prava ispitanika. Agencija će o zahtjevu odlučiti rješenjem koje je upravni akt i protiv kojega žalba nije dopuštena, ali se može pokrenuti upravni spor pred nadležnim upravnim sudom.

Ana Paštrović, mag.iur.