U središtu

Prikupljanje podataka o putnicima u zračnom prometu

25.05.2018 Zakon o prijenosu i obradi podataka o putnicima u zračnom prometu u svrhu sprječavanja, otkrivanja, istraživanja i vođenja kaznenog postupka za kaznena djela terorizma i druga teška kaznena djela stupa na snagu 26. svibnja 2018. Tim Zakonom u nacionalno zakonodavstvo prenosi se Direktiva (EU) 2016/681 Europskog parlamenta i Vijeća od 27. travnja 2016. o uporabi podataka iz evidencije podataka o putnicima (PNR) u svrhu sprječavanja, otkrivanja, istrage i kaznenog progona kaznenih djela terorizma i teških kaznenih djela (SL L 119/132, od 4.5.2016.).

Zakonom se uređuje prijenos podataka o putnicima u zračnom prometu koje prikupljaju zračni prijevoznici te obrada tih podataka, što uključuje njihovo prikupljanje, analizu, korištenje, razmjenu i čuvanje.

Prema Zakonu, zračni prijevoznik je poduzetnik koji posjeduje valjanu Operativnu licenciju ili jednakovrijedan dokument kojim je ovlašten za obavljanje komercijalnog zračnog prijevoza. Zakon se primjenjuje na sve letove zračnog prijevoznika u hrvatskom zračnom prostoru te letove kojima je polazište u Republici Hrvatskoj, a odredište u drugoj državi ili kojima je polazište u drugoj državi, a odredište ili međuslijetanje u Republici Hrvatskoj. Podaci koje prikuplja zračni prijevoznik navedeni su u članku 10. Zakona. Podatke o putnicima u zračnom prometu zračni prijevoznici prenose Ministarstvu unutarnjih poslova, koje za obavljanje ovih poslova ustrojava unutarnju ustrojstvenu jedinicu (jedinica za informacije o putnicima).

Tako prikupljene podatke jedinica za informacije o putnicima može obrađivati samo u svrhu sprječavanja, otkrivanja, provođenja istraživanja i vođenja kaznenog postupka za kazneno djelo terorizma i s njime povezana kaznena djela te za kažnjiva djela za koja je propisana kazna u trajanju od najmanje tri godine zatvora koja su taksativno navedena u članku 5. stavak 2. Zakona.

Iz Zakona proizlazi da jedinica za informacije o putnicima vrši procjenu sigurnosnog rizika automatiziranom obradom podataka. Ako bi se u procesu automatizirane obrade podataka utvrdilo da bi određena osoba mogla biti uključena u kazneno djelo iz članka 5. stavka 2. Zakona, jedinica za informacije o putnicima dodatno će provjeriti rezultate obrade neautomatiziranom provjerom odnosno neposrednim uvidom u evidencije i baze podataka radi utvrđivanja potrebe postupanja nadležnih tijela koja su pobliže određena u članku 16. stavak 1. Zakona. Jedinica za informacije o putnicima dostavit će, na temelju obrazloženog zahtjeva, domaćim nadležnim tijelima, jedinicama nadležnim za informacije o putnicima u drugim državama članicama i Europolu podatke iz evidencije podataka o putnicima, ako nisu depersonalizirani, kao i rezultat obrade tih podataka kada je obrada izvršena, ako su ti podaci potrebni za određeni slučaj sprječavanja, otkrivanja, provođenja istraživanja ili vođenja kaznenog postupka za kaznena djela iz članka 5. stavka 2. Zakona.

Podaci o putnicima i rezultati obrade tih podataka mogu se dostavljati trećim državama (koje nisu države članice EU) samo na temelju obrazloženog zahtjeva, sukladno propisima o zaštiti pojedinaca u vezi s obradom osobnih podataka od strane nadležnih tijela u svrhe sprječavanja, otkrivanja, provođenja istraživanja ili vođenja kaznenog postupka ili izvršavanja kaznenih sankcija:

- ako je takav prijenos potreban u svrhu iz članka 1. stavka 2. Zakona

- ako je treća država suglasna prenijeti podatke drugoj trećoj državi samo ako je to nužno u svrhu iz članka 1. stavka 2. Zakona te

- ako su ispunjeni uvjeti za dostavu podataka utvrđeni u članku 18. stavku 1. i 2. Zakona.

Da bi se informacije o putnicima mogle dostaviti trećoj državi potrebna je prethodna suglasnost države članice Europske unije iz koje su podaci dobiveni. Zakonom je dopušten izuzetak:

- ako su takvi prijenosi nužni da bi se odgovorilo na konkretnu i stvarnu prijetnju povezanu s kaznenim djelima iz članka 5. stavka 2. Zakona u državi članici ili trećoj državi i

- ako se prethodna suglasnost ne može pravodobno dobiti.

Oba ta uvjeta propisna u članku 23. stavak 1. Zakona moraju biti kumulativno ispunjena.

Podaci o putnicima koje zračni prijevoznici dostavljaju jedinici za informacije o putnicima čuvaju se pet godina od njihovog prijenosa. Nakon isteka roka od šest mjeseci od dana prijenosa podaci se moraju depersonalizirati na način da se za korisnike čine nevidljivim određene vrste podataka u svrhu onemogućavanja izravne identifikacije osobe na koju se podatak odnosi. Protekom roka od pet godina podaci se moraju trajno brisati.

Zabranjena je obrada podataka kojima se otkrivaju rasa ili etničko podrijetlo, politička stajališta, vjerska ili druga uvjerenja, sindikalno članstvo, zdravlje ili spolni život ispitanika. Ako jedinica za informacije o putnicima zaprimi takve podatke, briše ih bez odgode.

Nadzor nad obradom osobnih podataka u smislu ovoga Zakona obavlja nacionalno nadzorno tijelo određeno posebnim propisom kojim se uređuje zaštita pojedinaca pri obradi osobnih podataka u svrhe sprječavanja, istraživanja, otkrivanja ili progona kaznenih djela ili izvršavanja kaznenih sankcija.

Kazne za prekršaje propisane su rasponu od 150.000,00 do 350.000,00 kuna za pravne osobe i 10.000,00 do 30.000,00 kuna za odgovorne osobe u pravnoj osobi, a za ponovljene prekršaje novčanom kaznom u iznosu od 300.000,00 do 750.000,00 kuna za pravne osobe, te od 15.000,00 do 50.000,00 kuna za odgovorne osobe u pravnoj osobi.

Daniel Deković, dipl. iur.